Aktualności

Muzyka w Starym Kościele - koncerty kameralne

Muzyka w Starym Kościele - koncerty kameralne

Coroczny cykl koncertów kameralnych pt. „Muzyka w Starym Kościele” organizowany przez Wydział Instrumentalno-Pedagogiczny w Białymstoku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Towarzystwo Przyjaciół Uniwersytetu Muzycznego w Białymstoku oraz Duszpasterstwo Akademickie w Białymstoku rozpocznie się w niedzielę 19 maja o godz. 20.30 w Starym Kościele Farnym koncertem KWARTETU CAMERATA.

Kolejne koncerty odbędą się w następujące niedziele: 26 maja, 2 czerwca oraz 16 czerwca,  zawsze o godz. 20.30. Dokładny program wszystkich koncertów: 

19.05.2019r. godz.20.30

KWARTET  CAMERATA

Włodzimierz Promiński - I skrzypce

Andrzej Kordykiewicz - II skrzypce

Piotr Reichert - altówka

Rafał Kwiatkowski - wiolonczela

PROGRAM

W.A. MOZART -Kwartet d-moll KV 421  

-Allegro moderato

-Andante

- Menuetto. Allegretto

-Allegretto ma non troppo

A. DWORZAK - Kwartet F - dur op. 96 „Amerykański” 

- Allegro ma non troppo

- Lento

- Molto Vivace

- Finale.Vivace ma non troppo

KWARTET CAMERATA, to jeden z najwybitniejszych polskich zespołów kameralnych, który w czasie swojej wieloletniej działalności, od chwili powstania w kwietniu 1984 roku, zdobył uznanie międzynarodowej publiczności i krytyków. Występował w renomowanych salach koncertowych Europy, Ameryki i Azji m.in: Alte Oper Frankfurt, Tokyo Bunka Kaikan Recital Hall, Sibelius Conservatory Great Hall (Helsinki), Bruxelles Great Hall of the Conservatory, De Doelen Concert Hall in Rotterdam, Concert Hall of the Radio Luxembourg, Sophia Philharmonic, Great Hall of the Conservatory of Bern, Monachium (the Great Hall of University), Sala Silvestre Revueltas Conjuto Cultural Ollin Yolitztli (Mexico City), Sala Teatru w Ermitażu i Konserwatorium w Sankt Petersburgu, Filharmonia Narodowa. Brał udział w wielu festiwalach międzynarodowych m.in: w Ludwigsburger Schloßfestspiele, Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym w Łańcucie, Kuhmo Chamber Music Festival, Festival de Wallonie, Festival van Flandern, Ost Belgien Festival, Plovdiv International Festival, Bodensee Festival, Warszawska Jesień, Festiwal Mozartowski w Warszawie, Sintra Festival (Portugalia).Jest laureatem kilku międzynarodowych konkursów muzycznych (Paryż – I nagroda, Tokyo – III nagroda, Monachium – III nagroda oraz w Portsmouth specjalne wyróżnienie Yehudi Menuhina za wykonanie III Kwartetu B. Bartoka.Kwartet Camerata nagrał ponad 25 płyt CD dla takich wytwórni jak DUX, Koch International, Ricercar, Thorofon. Były one wielokrotnie wyróżniane i nagradzane – „Diapason d'Or” (magazyn Diapason nr 410 – 1994 r), „Sforzando” (miesięcznik Crescendo nr 14 – 1995 r.) oraz „Pizzicato Supersonic Award” w Luksemburgu (2009).Płyta KWARTETU CAMERATA z muzyką Schuberta, nagrana przez firmę DUX została ogłoszona przez miesięcznik płytowy Studio „Płytą Roku 1995”, a płyta firmy Ricercar, zawierająca kwartety Moniuszki i Dobrzyńskiego była nominowana do tej nagrody w 1997 roku.Kwartet Camerata współpracuje z wieloma znakomitymi muzykami i zespołami. Działalność Kwartetu Camerata została uhonorowana w 1991 roku przyznaniem nagrody im. St.Wyspiańskiego. Zespół był wielokrotnie nominowany do nagrody polskiego przemysłu fonograficznego „Fryderyk” (za nagrania kwartetów Schuberta, Dworzaka, Smetany, Szymanowskiego), a w 1999 roku został jej laureatem w kategorii muzyki kameralnej za płytę „Cztery Pory Roku” Antonio Vivaldiego. W marcu 2004 członkowie zespołu odebrali z rąk Ministra Kultury odznaczenia „Zasłużony działacz kultury”, a w marcu 2009 brązowe medale „Zasłużony kulturze Gloria Artis”. Poza koncertami i nagraniami, zespół zajmuje się również pracą pedagogiczną i prowadzi od 1992 roku zimowe kursy dla kwartetów smyczkowych w Gorlicach. W dowód uznania otrzymał w 2003 roku od władz Gorlic symboliczne klucze do bram miasta, a w 2005 roku doroczną nagrodę Starosty Gorlickiego „Mosty Starosty”.W 2003 roku zespół założył Polskie Towarzystwo Muzyki Kameralnej

26.05.2019r. godz.20.30

Orkiestra Kameralna SINFONIA ACADEMICA  Włodzimierz Promiński , Leszek Sokołowski - kierownictwo artystyczne

PROGRAM

W.A. Mozart - Divertimento B- dur KV 137  na orkiestrę smyczkową   

Andante

Allegro di molto

Allegro assai

St. Moryto - Cztery utwory w polskim stylu  

Moderato affettuoso

Andante mesto

Larghetto drammatico

Presto veloce

E. Grieg – Suita im alten Style (Aus Holberg’s Zeit) 

Praelude

Sarabande

Gavotte

Air

Rigaudon

   

SINFONIA ACADEMICA 

  W roku 1998 rozpoczęła swoją działalność artystyczną „SINFONIA ACADEMICA” – orkiestra kameralna Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie Wydziału Instrumentalno - Pedagogicznego  w Białymstoku założona przez Leszka Sokołowskiego. Od 2003r. zespół współtworzy i prowadzi Włodzimierz Promiński prymariusz Kwartetu CAMERATA. Orkiestra z dużym powodzeniem występowała na wielu prestiżowych koncertach w kraju m.in. w Łazienkach Królewskich w Warszawie, na zakończenie sezonu artystycznego w Filharmonii Białostockiej, koncercie finałowym XVIII CONVERSATORIUM ORGANOWEGO w Legnicy, koncertach w UMFC w Warszawie i za granicą (Francja). Przez czternaście lat swojej działalności zespół współpracował z najwybitniejszymi polskimi dyrygentami i solistami m.in.z Jerzym Maksymiukiem, Konstantym Andrzejem Kulką, Andrzejem Mysińskim, Katarzyną Dudą, Mirosławem Jackiem Błaszczykiem, Marcinem Nałęcz - Niesiołowskim, Janem Miłoszem Zarzyckim, Elżbietą Pańko oraz chórami: Cantica Cantamus, Schola Cantorum Bialostociensis, Polskim Chórem Pokoju, Chórem Kameralnym „AXION” Politechniki Wrocławskiej  i wykładowcami białostockiego wydziału  UMFC w Warszawie. Dokonał też kilku  nagrań dla radia i telewizji, a także nagrał siedem płyt CD: z muzyką W.A.Mozarta, St. Moniuszki, J.S.Bacha, D. Cimarosy, Miłosza Magina, Miłosza Bembinowa, kolędami i utworami współczesnych kompozytorów polskich. Umieszczona na ostatniej płycie zespołu (nagranej w listopadzie 2012 roku) kompozycja Stanisława Moryto „Cztery utwory w polskim stylu” to WORLD PREMIERE RECORDING.

02.06.2019r. godz.20.30

ANNA KRZYSZTOFIK - BUCZYŃSKA - KLAWESYN

ROMAN HOFFMANN - WIOLONCZELA

P R O G R A M

J.S.Bach -III Suita C-Dur BWV 1009 na wiolonczelę solo    Preludium

Allemande

Courante

Sarabande

Bourrée I

Bourrée II

Gigue

J.F.Händel - Chaco?eg-Dur HWV 435 na klawesyn solo

J.S.Bach - III Sonata g-moll BWV 1029 na violę da gamba i klawesyn    (wersja na wiolonczelę i klawesyn)  Vivace

Adagio

Allegro

ANNA KRZYSZTOFIK-BUCZYŃSKA ukończyła z wyróżnieniem: PSM I st. im. I. J. Paderewskiego w Tarnowskich Górach w klasie fortepianu mgr Haliny Gacki-Krzysztofik, OSM I i II st. w Bytomiu w klasie mgr Marii Zegalskiej oraz studia magisterskie i podyplomowe w Filii AMFC w Białymstoku w klasie prof. Jana Kadłubiskiego. Ukończyła z wyróżnieniem jednolite studia magisterskie na UMFC Wydział w Białymstoku w klasie klawesynu prof. Lilianny Stawarz.

W roku 2015 uzyskała tytuł doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka na podstawie rozprawy doktorskiej „Między klawesynem
a fortepianem – różnice w interpretacji na podstawie wybranych utworów”.

Jako pedagog (pianistka i klawesynistka) pracuje na stanowisku adiunkta w Filii UMFC w Białymstoku Wydział Instrumentalno-Pedagogiczny. Prowadzi zajęcia klawesynu, zespoły kameralne, wykłady o zagadnieniach wykonawczych muzyki dawnej dla instrumentalistów i wokalistów. Koncertuje, dyrygując od klawesynu lub fortepianu. Jako muzyk orkiestrowy wchodzi w skład Orkiestry Symfonicznej Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, realizując partie fortepianu, klawesynu, czelesty, organów oraz rozmaitych klawiszowych instrumentów elektronicznych. Jest korepetytorem solistów, z którymi pracuje nad przygotowaniem ich partii operowych lub musicalowych. Jako pianista-akompaniator  bierze udział w próbachmuzycznych i reżyserskich. Jest współzałożycielką Zespołu Muzyki Dawnej CONSORT 415. Występuje w nim w charakterze solistki i kameralistki, wykonując partie basso continuo na klawesynie i pozytywie. Od wielu już lat wzbogaca życie muzyczne miasta realizując projekty wykorzystujące umiejętności gry na kilku instrumentach.

ROMAN HOFFMANN  ukończył Akademię Muzyczną im. Fr. Chopina w Warszawie w klasie prof. Andrzeja Orkisza. Studia kontynuował w Hochschule fur Musik w Kolonii i Detmold oraz w Hans Eisler Hochschule fur Musik w Berlinie. Przez wiele lat był wiolonczelistą Kwartetu Camerata (1984 – 2017) Jako kameralista jest laureatem kilku międzynarodowych konkursów muzycznych, m. in: w Tokio (1989), w Monachium (1990) oraz w Paryżu (1990 – I nagroda).

Występował w znanych ośrodkach muzycznych Europy, USA, Meksyku, Japonii, Chin. Za swoją działalność artysta otrzymał wiele nagród i wyróżnień m. in: Nagrodę im. St. Wyspiańskiego (1991), tytuł „Płyty Roku” (za nagranie kwartetów Fr. Schuberta – przyznanej przez miesięcznik muzyczny Studio), Fryderyk 99 (w dziedzinie muzyki kameralnej), Brązowy Medal "Zasłużony Kulturze Gloria Artis" (2009). Roman Hoffmann zajmuje się również działalnością pedagogiczną.

Jako członek Kwartetu Camerata prowadził Mistrzowskie Kursy w Gorlicach (1994 – 2017). Jest profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fr. Chopina w Warszawie na Wydziale w Białymstoku.

W roku 2013 uzyskał stopień doktora habilitowanego sztuki muzycznej.

16.06.2019r. godz.20.30

JAN STANIENDA –  SKRZYPCE

BARTOSZ BOBER –  SKRZYPCE

LIDIA GRZANKA-URBANIAK – WIOLONCZELA

LESZEK SOKOŁOWSKI – KONTRABAS

  PROGRAM

G. Rossini - IV Sonata a quattro B-dur

Allegro vivace

Andantino

Allegretto

 

  V Sonata a quattro Es-dur

Allegro vivace

Andantino

Allegretto

 

VI Sonata a quattro D-dur

Allegro spiritoso

Andante assai

Tempesta(Allegro)

 

 JAN STANIENDA ukończył warszawską Akademię Muzyczną im. F. Chopina w klasie skrzypiec prof. Krzysztofa Jakowicza. Od 1975 roku był członkiem słynnej Polskiej Orkiestry Kameralnej prowadzonej przez Jerzego Maksymiuka. Z zespołem tym występował od 1977 roku, zarówno jako koncertmistrz, jak i solista, prawie na wszystkich kontynentach.W 1976 roku otrzymał wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Niccoló Paganiniego w Genui.Grał z wieloma wybitnymi osobistościami świata muzycznego, takimi jak: sir Yehudi Menuhin, Maurice André, Michaela Petri, Wanda Wiłkomirska, Krzysztof Jakowicz, Nigel Kennedy, Guy Touwron, Janos Starker, Barbara Hendricks, Moris Boweg, Grzegorz Nowak, Ewa Pobłocka.Koncertował w najbardziej prestiżowych salach koncertowych świata, m.in. w Carnegie Hall w Nowym Jorku, w Berliner Philharmonie, Concertgebouw w Amsterdamie, Auditorio Nacional de Música w Madrycie, Barbican Center i Royal Albert Hall w Londynie (BBC Henry Wood Promenade Concerts), a także w Santa Cecilia w Watykanie i wielu, wielu innych.Od 1986 do 1990 roku był koncertmistrzem orkiestry "Sinfonia Varsovia", a wcześniej Polskiej Orkiestry Kameralnej. W latach 1992-1995 był kierownikiem artystycznym Orkiestry Kameralnej "Leopoldinum", a od 1996 roku jest dyrektorem artystycznym Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej "Wratislavia".Jan Stanienda koncertował z wieloma zespołami w Polsce i na świecie, w tym w latach 1991-1992 był pierwszym skrzypkiem w Orchestre de Chambre National de Touluse. Z zespołem tym oraz wybitną sopranistką Barbarą Hendricks wystąpił w dniu 1 stycznia 1992 roku w koncercie "Muzyka przeciwko zgiełkowi wojny" w Dubrowniku.Artysta dokonał szeregu nagrań dla Polskiego Radia i radia Francuskiego (RFI), Telewizji Polskiej i Telewizji Francuskiej, a także firm płytowych: APERTO, LINN RECORDS, PAVANE, KOS RECORDS, DUX, TONPRES.Jan Stanienda poza działalnością artystyczną zajmuje się pedagogiką - jest profesorem klasy skrzypiec w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

BARTOSZ BOBERurodził się w 1981 roku. Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku lat 7 w PPSM im. K. Szymanowskiego we Wrocławiu. Ukończył PLM we Wrocławiu im. K. Szymanowskiego w klasie mgr. A. Woźnicy. Studiował w AM im. I. J. Paderewskiego w klasie prof. J. Kaliszewskiej i ad. E. Pachuckiej-Mazurek. Swoje umiejętności doskonalił na licznych kursach i lekcjach mistrzowskich u takich znakomitości jak K. Węgrzyn, M. Jaszwili, K. A. Kulka, K. Jakowicz, W. Marschner, S. Lupu, M. Scherzer, V. Oistrach, B. Nizoł, E. Thieler-Ferrer, M. Szwajger-Kulakowska.Jest laureatem kilku konkursów międzynarodowych i krajowych (m.in. Heerenven, Lipsk, Poznań, Łódź, Zielona Góra, Lublin) zarówno jako solista jak i kameralista. W swojej działalności koncertowej współpracował m.in. z artystami tej miary co M. Jaszwili, P. Gulda, B. Bryła, J. Stanienda, J. Salwarowski, J. Jakowicz, A. Nakajima, B. McFerinn, P. Janosik czy M. Sikorski. Jako solista i kameralista, oraz koncertmistrz orkiestr koncertował w krajach Europy, obu Ameryk, Chin, Japonii czy Izraela i Palestyny, w takich salach jak m.in. Lincoln Center, Beethoven Halle Bonn, Concertgebouw, Hamburger Musikhalle, Rebbeca Crown Center Jerusalem, Betlehem Peace Center, Palace de Congres Paris i wielu innych.Był gościem wielu festiwali muzycznych – Drezdner Streich Festival,International Festival Cervantino, Sapporo Music Festival, Praska Wiosna, Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova, Musica Electronica Nova, Chamber Festival Ensamble. Dokonał nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji. Jest solistą Filharmonii Wrocławskiej im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu i koncertmistrzem Hafnia Chamber Orchestra z siedzibą w Kopenhadze. Od 2008 roku jest koncertmistrzem Orkiestry Wratislavia i prowadzącym drugich skrzypiec w Vienna Morphing Chamber Orchestra.Jest cenionym muzykiem sesyjnym, solistą Berlin Pops Orchester, czy koncertmistrzem Wroclaw Score Orchester. Współpraca na tym gruncie obejmuje pracę z takimi nazwiskami jak Howard Shore czy David Newman. Wraz z Grzegorzem Skrobińskim i Robertem Dacko tworzy ERATO Trio. Jego repertuar obejmuje szerokie spektrum – od dzieł epoki baroku po utwory Lutosławskiego, Pendereckiego, Schnittkego czy Arvo Pärta.Gra na włoskim instrumencie lutniczym nieznanego pochodzenia z początku XVIII wieku.

LIDIA GRZANKA-URBANIAK, wybitna wiolonczelistka związana od najmłodszych lat z Wrocławiem, ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną we Wrocławiu w klasie prof. Zdzisława Butora. Uczestniczyła w mistrzowskich kursach interpretacji muzycznych Michaela Flaksmana, Kazimierza Wiłkomirskiego, Milosa Sadlo. Jest laureatką Konkursu Wiolonczelowego w Poznaniu, Międzynarodowego Konkursu Kameralnego w Colmar (Francja), Ogólnopolskiego Konkursu Kameralnego we Włocławku (I nagroda). Współzałożycielka Orkiestry KameralnejLeopoldinum - do roku 1996 była jej koncertmistrzem. Współpracowała w charakterze koncertmistrza wiolonczel z takimi orkiestrami jak: Menuhin Festival OrchestraSinfonia Varsovia, Polska Orkiestra Kameralna. Współzałożycielka Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Wratislavia, w której pracuje od 1996 r. Uczestniczka wieloletniego festiwalu "Musique et Amitie" w Szwajcarii, gdzie występowała jako solistka i kameralistka. W 1996 r. wystąpiła w Spivey Hall w Atlancie (USA) na galowym koncercie z okazji przystąpienia Polski do NATO. Współpracowała z takimi artystami jak Sir Yehudi Menuhin, James Galway, Krystian Zimerman, Pierre Amoyal, Janusz Olejniczak, Ewa Pobłocka, Jan Stanienda. Stale koncertuje w kraju i za granicą. Dokonała wielu prawykonań muzyki współczesnej, nagrywała dla firm KOS, RECORDS, DUX, SONORIS, OPUS. Prowadzi szeroką działalność pedagogiczną w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, gdzie w latach 1993-2005 pełni również funkcję Kierownika Katedry Instrumentów Smyczkowych. W 2000 r. otrzymała z rąk Prezydenta RP Aleksandra Kwaśniewskiego tytuł naukowy profesora. Jako juror uczestniczy w pracach jury przesłuchań oraz konkursów ogólnopolskich i zagranicznych. Wykładowca mistrzowskich kursów interpretacji w Polsce, Austrii, USA i Kanadzie. Pełni funkcję wiceprezesa Fundacji Dla Kultury Muzycznej Wrocławia WRATISLAVIA.

LESZEK SOKOŁOWSKI gry na kontrabasie uczył się w Państwowej Szkole Muzycznej  II stop­nia w Białymstoku w klasie Ryszarda Kukiełki. Stu­dia muzyczne kontynuował w Akademii Muzycz­nej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (obecnie: Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) Filia w Białymstoku u Michała Stadnickiego. Dyplom pod  kierunkiem prof. Andrzeja Mysińskiego uzy­skał w 1985 r. Następnie swoje umiejętności dosko­nalił na kursie mistrzowskim w Salzburgu w klasie prof. Klausa Stolla – pierwszego kontrabasisty Fil­harmonii Berlińskiej. Obecnie jest profesorem klasy kontrabasu w Uniwer­sytecie Muzycznym Fryderyka Chopina oraz Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku. Jest też kontrabasistą (I głos) Opery i Fil­harmonii Podlaskiej. Prowadzi działalność koncertową współpracując z Kwartetem Camerata,  a także Kwartetem Polskim Deutsche Oper Berlin. Jest kierownikiem i założycielem orkiestry kameralnej „Sinfonia Aca­demica”. W latach 1996-2012 pełnił na Wydziale Instru­mentalno-Pedagogicznym w Białymstoku funkcję dziekana i prodziekana. W kwietniu 2009 r. otrzy­mał tytuł Profesora Sztuk Muzycznych nadany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej

Autor: Padre